Μπορεί ο κλάδος του εμπορίου να αντιμετωπίζει ολοένα και μεγαλύτερη κάμψη, ωστόσο τα ηλεκτρονικά καταστήματα εξακολουθούν να… αντιστέκονται στην κρίση αυξάνοντας μάλιστα διαρκώς τον συνολικό ετήσιο τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας.

Οι εκτιμήσεις για το 2012 κάνουν λόγο για τζίρο που ίσως ξεπεράσει και τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, όταν την περσινή χρονιά ο τζίρος από on-line συναλλαγές καταναλωτών έφτασε το 1,7 δισ. παρουσιάζοντας αύξηση 35% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Σημαντική ανάπτυξη εμφανίζουν οι συναλλαγές από το εξωτερικό από εταιρείες που έχουν… ανοίξει τα φτερά τους και σε άλλες χώρες, όπως σημειώνει ο Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου και ιδρυτής του ELTRUN, μίας από τις μεγαλύτερες ερευνητικές ομάδες στο Ηλεκτρονικό Επιχειρείν στα Ευρωπαϊκά Οικονομικά Πανεπιστήμια.Μεγάλη ώθηση στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο δίνει η είσοδος σε αναδυόμενες αγορές

Σήμερα καταγεγραμμένα από το ELTRUN είναι 1.300 καταστήματα. Ωστόσο θεωρείται βέβαιο ότι ο πραγματικός αριθμός των e-shops αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα ίσως ξεπερνά και τα 2.500 και αυξάνεται διαρκώς.

Το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο, πάντως, εκτός από το γεγονός ότι διευρύνεται φαίνεται ότι έχει αρχίσει να ξεπερνά και τις… παιδικές ασθένειες των πρώτων ετών, καθώς, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, η λειτουργικότητα των e-shops είναι πλέον καλύτερη, ενώ βελτιώνεται διαρκώς ο τομέας της ασφάλειας των συναλλαγών, αλλά και οι υπηρεσίες υποστήριξης του πελάτη (επιστροφή προϊόντων κ.λπ.) και η χρηστικότητα των sites. Παράλληλα, οι επιχειρηματίες ενσωματώνουν πλέον πολλαπλές μεθόδους πληρωμών αλλά και αρκετές προσωποποιημένες υπηρεσίες.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ του νεοσύστατου Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, Νίκος Γουλής:

Το ενδιαφέρον των νέων ανθρώπων για τη δραστηριοποίησή τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο βαίνει αυξανόμενο: «Αυτό προκύπτει από τη συμμετοχή στα προγράμματα εκπαίδευσης που απευθύνονται τόσο σε ανθρώπους που έχουν καταστήματα, διαθέτουν ήδη ένα φυσικό κανάλι και θέλουν να επεκταθούν και στο ηλεκτρονικό επιχειρείν όσο και σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται να ενταχθούν στον χώρο», τονίζει ο κ. Δουκίδης.

Ο αυξανόμενος αριθμός των ελληνικών e-shops οδήγησε πρόσφατα στην ίδρυση του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), το οποίο συστάθηκε με τη συμμετοχή πολλών μεγάλων και μικρών εταιρειών του χώρου.

Τα ιδρυτικά μέλη του Συλλόγου είναι 22 ελληνικοί οργανισμοί με τζίρο από on-line πωλήσεις άνω των 550 εκατομμυρίων ευρώ για το 2011.

Μέλη στον GRECA μπορούν να γίνουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο και έχουν έδρα στην Ελλάδα ή υποκατάστημα με ελληνικό ΑΦΜ, έχουν ιδρυθεί τουλάχιστον έναν χρόνο νωρίτερα και έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον 50.000 ευρώ από το ηλεκτρονικό εμπορικό κομμάτι τους.

Συνδεδεμένα μέλη μπορούν να γίνουν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην παροχή προϊόντων και υπηρεσιών προς τις εταιρείες που διενεργούν ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως για παράδειγμα εταιρίες logistics, ταχυμεταφορών, τράπεζες κ.λπ.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Συνδέσμου info@greekcommerce.gr

Πρόεδρος του Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου:
Αξιοπιστία, καινοτόμες ιδέες και μεγάλος όγκος συναλλαγών η συνταγή της επιτυχίας

Καινοτόμες ιδέες, όσο το δυνατόν μεγαλύτερο όγκο συναλλαγών και αξιοπιστία αποτελούν το τρίπτυχο της επιτυχίας για την ίδρυση μιας ηλεκτρονικής επιχείρησης.

Αυτά σε συνδυασμό και με τη σκληρή δουλειά ήταν τα «όπλα» του Νίκου Γουλή, του προέδρου του νεοσύστατου Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο οποίος είχε ριχτεί στη… μάχη των αγορών με ένα κλικ ήδη από το 2005.

Ιδρυτής του δημοφιλούς πια site www.pamediakopes.gr με αντικείμενο τις αγορές εισιτηρίων, τις κρατήσεις ξενοδοχείων και την ενοικίαση αυτοκινήτων, ο 36χρονος επιχειρηματίας δραστηριοποιείται σήμερα στις αγορές δώδεκα χωρών έχοντας δημιουργήσει έναν Ομιλο, ο οποίος έχει ετήσιο τζίρο που αναμένεται να ξεπεράσει φέτος τα 150 εκατομμύρια ευρώ και απασχολεί 85 άτομα.

«Η αλήθεια είναι ότι μπήκα στον χώρο αρκετά νωρίς και είχα αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα, διότι πλέον η αγορά είναι αρκετά ώριμη και σε ορισμένους κλάδους ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι καθημερινά δεν γεννιούνται νέες ευκαιρίες. Το αντίθετο», λέει στο «Εθνος».

Μεγάλη ώθηση στην επιχείρησή του, όπως εξηγεί ο ίδιος, έδωσε η είσοδός του σε 12 αγορές του εξωτερικού, μεταξύ των οποίων η Ρωσία, η Ουκρανία, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Τουρκία. Τα πράγματα μπορεί να μην ήταν εξαρχής εύκολα, ωστόσο σήμερα από τις ιστοσελίδες του γίνονται περίπου 2.000 κρατήσεις την ημέρα.

Οσον αφορά την οικονομική κρίση, τα προβλήματα που δημιουργεί στον… ηλεκτρονικό κόσμο, δεν διαφέρουν και πολύ απ΄αυτά του πραγματικού: «Η μειωμένη ρευστότητα των τραπεζών και τα προβλήματα εμπιστοσύνης με τους προμηθευτές του εξωτερικού έχουν επηρεάσει και μας», σημειώνει.

Μιλώντας, πάντως, για τα πιο συνηθισμένα λάθη που μπορεί να κάνει ένας υποψήφιος e-επιχειρηματίας, ο κ. Γουλής επισημαίνει: «Οι ενδιαφερόμενοι δεν πρέπει να μπερδεύουν το κόστος κατασκευής ενός web site, το οποίο μπορεί να δημιουργηθεί ακόμα και με 1.000 ευρώ με το κόστος συντήρησης μιας επιχείρησης. Σημαντικός στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ο όγκος των συναλλαγών καθώς εκ φύσεως οι τιμές είναι χαμηλότερες και κατά συνέπεια και τα ποσοστά κερδοφορίας», τονίζει.

Το πιο δύσκολο κομμάτι, πάντως, φαίνεται ότι είναι η απόκτηση φήμης και πελατείας. Γι΄αυτό και τα τελευταία χρόνια οι ιδιοκτήτες e-shops δαπανούν αρκετά χρήματα για τη διαφήμισή τους σε κοινωνικά δίκτυα και άλλα δημοφιλή sites.

Μ. Λιλιοπούλου