Στις 19 Νοεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την Ατζέντα Καταναλωτή 2025–2030 και το σχέδιο δράσης για τους καταναλωτές στην Ενιαία Αγορά. Το έγγραφο αποτυπώνει τη στρατηγική για τα επόμενα πέντε χρόνια, με στόχο την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών και την αξιοποίηση των χαρακτηριστικών της Ενιαίας Αγοράς, ώστε οι πολίτες που συμμετέχουν σε αυτή να έχουν ευρύτερη πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες.

Η ατζέντα βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες, καθένας από τους οποίους περιλαμβάνει μια σειρά συγκεκριμένων δράσεων. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι επαναλαμβάνεται η ανάγκη θέσπισης ενός Κανονισμού για την Ψηφιακή Δικαιοσύνη (Digital Fairness Act), ως εργαλείου περαιτέρω ενίσχυσης της προστασίας των καταναλωτών στο διαδίκτυο απέναντι σε ορισμένες πρακτικές (όπως τα dark patterns, ο εθιστικός σχεδιασμός, η αθέμιτη εξατομίκευση κ.ά.), ενώ επιβεβαιώθηκε και η αναθεώρηση του Κανονισμού για τη Συνεργασία στην Προστασία των Καταναλωτών (CPC) το 2026.

Συνολικά, οι πρωτοβουλίες αυτές δείχνουν ότι η Επιτροπή σκοπεύει να αυστηροποιήσει τους κανόνες για τις διαδικτυακές πρακτικές, αναδιαμορφώνοντας παράλληλα τις δομές επιβολής, προκειμένου να αντιμετωπιστούν διαχρονικά κενά στην εποπτεία διασυνοριακών δραστηριοτήτων.

Ειδικότερα, η Επιτροπή υποστηρίζει ότι οι χειριστικές διεπαφές, ο εθιστικός σχεδιασμός, η αθέμιτη εξατομίκευση και το influencer marketing απαιτούν ένα ειδικό εργαλείο για την αντιμετώπισή τους. Ο Κανονισμός για την Ψηφιακή Δικαιοσύνη παρουσιάζεται ως το βασικό μέσο για την επίτευξη αυτού του στόχου, σε συνδυασμό με την επιβολή μέσω του Κανονισμού για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act), με σκοπό την καταπολέμηση της διαδικτυακής απάτης και των παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών.

Η βιωσιμότητα συνδέεται επίσης με ζητήματα ανταγωνιστικότητας. Η Επιτροπή επισημαίνει ότι η ευρεία διαθεσιμότητα φθηνών εισαγόμενων προϊόντων χαμηλής αντοχής υπονομεύει την ευρωπαϊκή βιομηχανία. Για τον λόγο αυτό, σχεδιάζει να διερευνήσει χαρακτηριστικά «πράσινα από τον σχεδιασμό» (green by design) στα διαδικτυακά περιβάλλοντα, τα οποία ενδέχεται να επηρεάσουν τα φίλτρα, τις επιλογές παράδοσης και τις επιστροφές στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ένα σημαντικό μέρος του πακέτου επικεντρώνεται στην επιβολή της νομοθεσίας. Η Επιτροπή τονίζει ότι οι μισοί από τους εμπόρους που ελέγχθηκαν εξακολουθούν να παραβιάζουν τους κανόνες προστασίας των καταναλωτών και ότι μη συμμορφούμενα προϊόντα, συχνά προερχόμενα από μη συμμορφούμενους φορείς εκτός ΕΕ, παραμένουν ευρέως διαθέσιμα στην αγορά. Η επικείμενη αναθεώρηση του CPC θα εξετάσει αν απαιτούνται ισχυρότερες, ενδεχομένως πιο κεντρικοποιημένες, αρμοδιότητες επιβολής. Παράλληλα, νέα μέτρα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα Προϊόντα και οι εν εξελίξει τελωνειακές μεταρρυθμίσεις αποσκοπούν στη βελτίωση της εποπτείας της αγοράς και στη μείωση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των μη συμμορφούμενων φορέων εκτός ΕΕ.

Συνολικά, το πακέτο επιβεβαιώνει ότι το ρυθμιστικό περιβάλλον για το ψηφιακό εμπόριο θα γίνει ακόμη πιο απαιτητικό τα επόμενα χρόνια. Για τον κλάδο, το βασικό ερώτημα θα είναι αν οι επερχόμενες πρωτοβουλίες, όπως ο Κανονισμός για την Ψηφιακή Δικαιοσύνη και η αναθεώρηση του CPC, μπορούν να διαμορφωθούν με τρόπο που να διατηρεί την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα ότι όλοι οι φορείς, συμπεριλαμβανομένων εκείνων εκτός ΕΕ, θα λειτουργούν επιτέλους με τους ίδιους κανόνες.