Στις 17 Ιουλίου 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης με σκοπό την προετοιμασία του Νόμου Ψηφιακής Δικαιοσύνης (Digital Fairness Act – DFA). Η διαβούλευση θα παραμείνει ανοιχτή έως τις 9 Οκτωβρίου 2025 και πραγματοποιείται μέσω ερωτηματολογίου, με στόχο τη συλλογή απόψεων από πολίτες, επιχειρήσεις και ενδιαφερόμενους φορείς της ψηφιακής αγοράς.


Στόχος του Digital Fairness Act:
Ο Νόμος Ψηφιακής Δικαιοσύνης φιλοδοξεί να ενισχύσει τη διαφάνεια και τη δικαιοσύνη στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών (B2C) στο πλαίσιο της ψηφιακής ενιαίας αγοράς της ΕΕ. Η πρωτοβουλία αυτή εστιάζει:

Θεματικές ενότητες της διαβούλευσης:
Το ερωτηματολόγιο της διαβούλευσης χωρίζεται σε εννέα θεματικές ενότητες που καλύπτουν κρίσιμα ζητήματα της σύγχρονης ψηφιακής πραγματικότητας:

  1. Σκοτεινά πρότυπα (Dark Patterns) – παραπλανητικές πρακτικές σχεδίασης που κατευθύνουν ή χειραγωγούν τον καταναλωτή.
  2. Εθιστικός σχεδιασμός (Addictive Design) – τεχνικές που ενθαρρύνουν υπερβολική χρήση εφαρμογών ή πλατφορμών.
  3. Ειδικά χαρακτηριστικά σε ψηφιακά προϊόντα, όπως τα βιντεοπαιχνίδια.
  4. Άδικες πρακτικές εξατομίκευσης (Unfair Personalisation) – π.χ., διακρίσεις στις τιμές ή τις προσφορές βάσει προσωπικών δεδομένων.
  5. Επιβλαβείς πρακτικές από influencers στα social media.
  6. Αθέμιτο μάρκετινγκ ως προς τις τιμές (π.χ. ψευδείς εκπτώσεις, παραπλανητικά «πριν/μετά»).
  7. Ζητήματα που αφορούν τα ψηφιακά συμβόλαια, όπως οι όροι χρήσης και η ενημέρωση του καταναλωτή.
  8. Μέτρα απλοποίησης και εναρμόνισης των κανόνων για τις επιχειρήσεις.
  9. Οριζόντια ζητήματα, που περιλαμβάνουν και την προστασία των ανηλίκων στο ψηφιακό περιβάλλον.

Γιατί αφορά τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου;
Η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία ενδέχεται να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις πρακτικές marketing, στον τρόπο παρουσίασης των προϊόντων, στη χρήση δεδομένων καταναλωτών, και γενικότερα στη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ καταναλωτή και επιχείρησης.
Οι επιχειρήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά στη διαβούλευση, καθώς η νομοθεσία που θα προκύψει θα καθορίσει το νέο πλαίσιο λειτουργίας της ψηφιακής αγοράς στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) καλεί τα μέλη του και κάθε επαγγελματία του κλάδου να συμμετάσχει ενεργά σε αυτή τη σημαντική ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, καταθέτοντας τις απόψεις και την εμπειρία του από την καθημερινή λειτουργία του ηλεκτρονικού εμπορίου.


➤ Η διαβούλευση είναι ανοιχτή έως τις 9 Οκτωβρίου 2025