Ο GR.EC.A. έλαβε μέρος στο High Level Round Table για το Parcel Delivery, το οποίο διοργανώθηκε από τον Ecommerce Europe και πραγματοποιήθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου σε αίθουσα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες.

Ο Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου, κ. Πάρης Κορωναίος, εκπροσώπησε τον Σύνδεσμο στην εν λόγω συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, στην οποία συμμετείχαν υψηλόβαθμα στελέχη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπως ο Ολλανδός Επίτροπος, κ. Harrie Temmink, από τους Εθνικούς Οργανισμούς Ηλεκτρονικού Εμπορίου 25 κρατών – μελών, από Εθνικούς Οργανισμούς Ταχυδρομικών Υπηρεσιών αλλά και από ιδιωτικές επιχειρήσεις ταχυμεταφοράς δεμάτων όπως η UPS.

Ένα σίγουρο συμπέρασμα προέκυψε από την συζήτηση: Η βελτίωση της φυσικής παράδοσης των εμπορευμάτων που παραγγέλθηκαν μέσω του Διαδικτύου προσδιορίζεται ως ένα από τα βασικά στοιχεία για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν. Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο μεταξύ Μαΐου και Αυγούστου του 2015, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεξήγαγε δημόσια διαβούλευση σχετικά με τη διασυνοριακή παράδοση δεμάτων. Τα κυριότερα προβλήματα σχετικά με την παράδοση που ανέφεραν οι καταναλωτές ήταν η αβεβαιότητα ή η έλλειψη επιλογής όσον αφορά στην ημερομηνία και στον χρόνο παράδοσης, και κατόπιν οι τιμές. Για περισσότερους από τα δύο τρίτα των καταναλωτών που είχαν εξετάσει το ενδεχόμενο διαδικτυακής αγοράς αλλά στη συνέχεια το απέρριψαν λόγω προβληματισμών σχετικών με την παράδοση, αιτία της απόρριψης ήταν το υψηλό κόστος αποστολής. Από την πλευρά των επιχειρήσεων, οι μικρότερες ήταν ιδιαιτέρως δυσαρεστημένες με τις τιμές των υπηρεσιών παράδοσης.

Η πρόταση που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο τέλος του περασμένου Μαίου, καθορίζει τις δράσεις για την επίτευξη των παρακάτω στόχων:
α) αύξηση της διαφάνειας και της ενημέρωσης για όλους τους παράγοντες σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του ηλεκτρονικού εμπορίου,
β) βελτίωση της διαθεσιμότητας, της ποιότητας και της οικονομικής προσιτότητας των λύσεων παράδοσης
γ) βελτίωση των μηχανισμών διεκπεραίωσης καταγγελιών και έννομης προστασίας των καταναλωτών.  
δ) αποδοτικότερη λειτουργία των αγορών μέσω α) της αποτελεσματικότερης και συνεκτικότερης κανονιστικής εποπτείας των αγορών παράδοσης δεμάτων και β) της ενθάρρυνσης του ανταγωνισμού και
ε) την αύξηση της διαφάνειας των τιμολογίων με σκοπό α) τη μείωση των αδικαιολόγητων διαφορών τιμολόγησης και β) τη μείωση των τιμών που καταβάλλουν οι ιδιώτες και οι μικρές επιχειρήσεις, ιδίως σε απομακρυσμένες περιοχές. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι κατά της εφαρμογής πλαφόν στις τιμές.   

Οπωσδήποτε έχουν γίνει ήδη ορισμένες βελτιώσεις στα παραπάνω όπως για παράδειγμα με την ποιότητα των υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της πρωτοβουλίας διαλειτουργικότητας των φορέων παροχής καθολικής υπηρεσίας και της τέταρτης αίτησης τυποποίησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Τυποποίησης CEN/TC331. Ο Ecommerce Europe σε ανακοίνωσή του μέσα στον Σεπτέμβριο υποστηρίζει την τυποποίηση και πιστεύει πως θα φέρει νέες τεχνολογικές λύσεις στην αγορά, διαφάνεια στην τιμολόγηση, αύξηση του ανταγωνισμού, και νέα μοντέλα παράδοσης δεμάτων όπως το crowd-delivery. Στόχος είναι η δημιουργία ενός διασυνδεδεμένου δικτύου με ανοικτά πρότυπα επισήμανσης, τα οποία θα επιτρέπουν την απρόσκοπτη διαμοίραση πληροφορίας ανάμεσα στον καταναλωτή, τον έμπορο και τον πάροχο υπηρεσίας μεταφοράς δεμάτων. Κάτι τέτοιο θα βελτίωνε τις υπηρεσίες track & trace και θα έκανε πιο ανταγωνιστικές τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Επιπρόσθετες βελτιώσεις που έχουν γίνει αφορούν στην παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές με την ανάπτυξη ευρωπαϊκών σημάτων αξιοπιστίας για τις διαδικτυακές αγορές. Ακόμα έχει βελτιωθεί ο μηχανισμός διεκπεραίωσης καταγγελιών με το λανσάρισμα -από τον περασμένο Φεβρουάριο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (online dispute resolution) σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Ωστόσο, κρίνεται αναγκαία η λήψη συμπληρωματικών μέτρων όσον αφορά στη διαφάνεια των τιμών και τη βελτίωση της κανονιστικής εποπτείας, δεδομένου ότι οι τιμές για ορισμένες διασυνοριακές υπηρεσίες εξακολουθούν να είναι υψηλές και δεν διαθέτουν όλες οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές την ικανότητα να συλλέγουν τα δεδομένα που απαιτούνται για την παρακολούθηση της εξέλιξης των αγορών παράδοσης δεμάτων λόγω αποκλίσεων ως προς τις αρμοδιότητές τους και τον ορισμό των υπηρεσιών παράδοσης δεμάτων. Για την αντιμετώπιση αυτού του ελλείμματος πληροφόρησης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρησιμοποιεί τους χρηματοδοτικούς πόρους του προγράμματος COSME για να στηρίξει τη δημιουργία μιας πλατφόρμας ενημέρωσης σχετικά με τις υπηρεσίες παράδοσης. Η εν λόγω πλατφόρμα παρέχει στους ηλεκτρονικούς εμπόρους λιανικής τη δυνατότητα να ενημερώνονται καλύτερα για τις πιθανές εναλλακτικές λύσεις παράδοσης και να προβαίνουν σε καλύτερες επιλογές. Η πλατφόρμα είναι πλέον στον αέρα και μπορείτε να την επισκεφθείτε στη διεύθυνση: www.deliverineurope.eu.